Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
Belangrijkste resultaten 2024 |
---|
1.1 Uitgevoerd jaarplan 2024 integraal veiligheidsbeleid 2.1 Opgestelde visie en handhavingsplan openbare orde 3.1 De Lokale Kamer is doorontwikkeld: een uitvoeringscoördinator is aangesteld, de regie is belegd binnen de gemeente 5.1 Bewustwordingscampagne(s) onder inwoners en ondernemers m.b.t. hoe zij vormen van ondermijning kunnen melden is van start gegaan 6.1 Opgesteld evenementenbeleid, waarin een helder kader ligt om evenementen mogelijk te maken |
Toelichting
1.1 Uitgevoerd jaarplan 2024 integraal veiligheidsbeleid
Het integraal veiligheidsbeleid 2024-2027 (hierna IVB) wordt in 2023 opgesteld en behandeld in de raad. Het IVB geeft in grote lijnen de ambities, prioriteiten en doelstellingen aan op veiligheidsgebied voor de periode 2024 tot en met 2027. Het doel van dit meerjarige veiligheidsbeleid is het handhaven van het huidige veiligheidsniveau binnen de gemeente Wassenaar, en waar nodig te intensiveren op de geprioriteerde veiligheidsthema’s. Deze thema's zijn: Buurt en Veiligheid, Zorg en Veiligheid (zie ook doelstelling 3), Ondermijnende Criminaliteit (zie ook doelstelling 5) en Leefbaarheid. Jaarlijks zal een uitvoeringsplan worden opgesteld met de voor dat jaar te realiseren doelstellingen en aanpak. Dit uitvoeringsplan zal jaarlijks worden geëvalueerd.
2.1 Opgestelde visie en handhavingsplan openbare orde
Om de gemeentelijke handhaving goed te organiseren is in 2024 een heldere visie en integrale aanpak op de gemeentelijke handhavingstaak ontwikkeld, en de uitvoering hiervan gestart. In het kader van programma 1 gaat het specifiek om het handhavingsbeleid dat toeziet op de openbare orde. Met betrekking tot het handhavingsbeleid op de openbare orde zullen de prioriteiten en doelstellingen helder opgesteld en vastgelegd worden aan de hand van het veiligheidsbeeld en het leefbaarheidsbeeld van de gemeente Wassenaar.
2.2 Inspecteurs openbare ruimte en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) zijn waar nodig actief ingezet tegen overlast en overtredingen
De openbare orde wordt gehandhaafd door de politie, inspecteurs openbare ruimte en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Zij houden toezicht en treden waar nodig op tegen overlast en overtredingen. De gemeentelijke handhavers en toezichthouders worden constant getraind om enerzijds professioneel uitvoering te kunnen geven aan het (nieuwe) handhavingsbeleid en anderzijds in gedrag en houding zodat zij een visitekaartje blijven voor de gemeente Wassenaar.
3.1 De Lokale Kamer is doorontwikkeld: een uitvoeringscoördinator is aangesteld, de regie is belegd binnen de gemeente
Op het snijvlak van zorg en veiligheid spelen onder meer thema’s zoals omgaan met onbegrepen gedrag, meervoudig sociale problematiek en het plegen van strafbare feiten. Om snel te schakelen bij personen met problematiek op verschillende leefgebieden wordt in 2024 een integrale aanpak uitgevoerd om mensen mensgericht te helpen en escalatie te voorkomen. Hiertoe wordt de afstemming en samenwerking tussen zorg en veiligheid meer gezamenlijk georganiseerd. Dit gebeurt vanuit het samenwerkingsverband onder de naam de Lokale Kamer Wassenaar, waarvan op 1 september 2023 het convenant door de gemeente en de deelnemende partners is ondertekend. De werkwijze van de Lokale Kamer Wassenaar is erop gericht om inwoners van de gemeente Wassenaar concrete hulp te bieden op het gebied van zorg- en veiligheid.
Bij het instellen van de Lokale Kamer Wassenaar wordt vanuit de gemeente een verwerkingsverantwoordelijke uitvoeringscoördinator aangesteld die invulling geeft aan de eisen vanuit de AVG. Daarnaast wordt de regie en het voorzitterschap van de Lokale Kamer Wassenaar belegd binnen de gemeente Wassenaar.
5.1 Bewustwordingscampagne(s) onder inwoners en ondernemers m.b.t. hoe zij vormen van ondermijning kunnen melden is van start gegaan
Voor de ondermijningsaanpak in Wassenaar zijn signalen en meldingen van groot belang. Bewustwording zorgt ervoor dat ambtenaren, bestuur, inwoners en bedrijven in ons dorp scherp zijn op signalen en de verschijningsvormen van (mogelijk) ondermijnende criminaliteit.
In 2024 gaan we van start met een meerjarige publieks campagne op maat, waarbij we de communicatiestrategie aanpassen voor specifieke doelgroepen, zoals ondernemers, jeugd en ouderen.
5.2 Geactualiseerd en opgesteld Bibob-beleid in 2024
In 2024 vindt een actualisatie plaats op het Bibob-beleid. Het Bibob-beleid zorgt ervoor dat we nieuwe aanvragers van vergunningen, subsidies en vastgoedtransacties zorgvuldiger kunnen controleren op antecedenten en herleidbaar en onverklaarbaar vermogen. Zo voorkomt de gemeente dat er onbewust criminele activiteiten, of het witwassen van crimineel verkregen vermogen worden gefaciliteerd. De financiële gevolgen van dit beleid zijn op dit moment nog niet inzichtelijk. Inzicht in de financiële gevolgen is mede gebaseerd op deze actualisatie en het ambitieniveau. Deze financiële gevolgen brengen we in beeld zodra het nieuwe Bibob-beleid is opgesteld.
5.3 Opgesteld uitvoeringsplan ondermijning Wassenaar 2025 en verder
In 2021 heeft de gemeenteraad het plan van aanpak ondermijning Wassenaar vastgesteld. Dit plan van aanpak zorgt voor een solide basis voor de Wassenaarse ondermijningsaanpak. In 2024 evalueert de gemeente Wassenaar de aanpak op inhoud en middelen. Vanuit die blik stellen wij nieuwe doelen, intensiveren we onze aanpak in nieuwe thema’s. Deze nieuwe aanpak kan financiële gevolgen met zich meebrengen. Deze financiële gevolgen brengen we in 2024 in beeld en maken wij keuzemogelijkheden inzichtelijk.
6.1 Opgesteld nieuw evenementenbeleid
Middels een opgesteld nieuw evenementenbeleid wordt gerealiseerd, dat er vanaf 2024 veel evenementen worden georganiseerd die voor de bewoners in Wassenaar tot verbinding en samenhang leiden. Evenementenbeleid biedt ruimte voor inwoners en ondernemers om Wassenaarse evenementen mogelijk te maken.