P2 Mens en Maatschappij

Belangrijkste resultaten

Wat gaan we daarvoor doen ?

Belangrijkste resultaten 2024

1.1 Een opgesteld nieuw Beleidsplan Sociaal Domein
1.2 Georganiseerde activiteiten ter bevordering van de lichamelijke en geestelijke gezondheid
1.3 Georganiseerde activiteiten ter vermindering van de eenzaamheid
1.4 Opgesteld advies over respijtzorg
1.5 Extra inzet op het betrekken van nieuwe doelgroepen voor vrijwilligerswerk
1.6 Opgesteld herzien minimabeleid

2.1 Het Sociaal Team Wassenaar is duidelijk vindbaar als spil in de Wassenaarse zorg

3.1 Gestart met het opstellen van breed gedragen jeugdbeleid
3.2 Evaluatie uitgevoerd naar pilot Jongerenwerk
3.3 Voorlichting gegeven aan jongeren over de lokale democratie
3.4 Voorlichting gegeven aan jongeren over gezondheidsbevordering.

4.1 Gestart met actualisatie subsidie- en inkoopbeleid maatschappelijke organisaties

5.1 Een uitgewerkt actieplan op basis van adviesrapport lokale inclusieagenda
5.2 Toegang tot goed onderwijs voor iedereen
5.3 Gestart met participatief opstellen ouderenbeleid
5.4 Bijdrage geleverd aan de woonzorgvisie en woonvormen bijzondere doelgroepen

6.1 Meer sport- en cultuurparticipatie door uitvoering van de Brede SPUK en het Sportakkoord II: Fit in Wassenaar
6.2 Gestart met realisatie lokaal sportplatform en digitaal sportloket
6.3 Coaches aangesteld voor deelname aan Brede regeling combinatiefuncties
6.4 Opgestelde Sportvisie
6.5 Opgesteld uitvoeringsprogramma cultuurnota

7. Inzet gepleegd op voldoende huisartsenzorg in Wassenaar

Toelichting

1.1 Een vastgesteld nieuw Beleidsplan Sociaal Domein
Wassenaar legt de nadruk op preventie en gezondheid voor alle inwoners. De bevolking vergrijst maar ook bij jongeren neemt de vraag toe naar advies, informatie, ondersteuning en hulp en/of zorg. We moeten nadenken hoe we het antwoord op die vraag betaalbaar en leverbaar kunnen houden. In het hernieuwde beleidsplan geven we aan hoe we hiermee willen omgaan. En hoe we de Wassenaarders willen begeleiden om zelf preventief verantwoordelijkheid te nemen voor hun gezondheid.

1.2 Georganiseerde activiteiten ter bevordering van de lichamelijke en geestelijke gezondheid
Preventie en collectieve voorzieningen
Wassenaar ondersteunt inwoners in het algemeen, en oudere en/of kwetsbare inwoners in het bijzonder, met een breed pakket aan activiteiten dat voorkomt dat er problemen ontstaan of die de gezondheid kunnen verbeteren. Dit doen we onder meer in de buurtcentra, zoals de Plantaan, de Oosthof en de Peppel. We investeren ook preventief op andere vlakken, zoals het veilig en gezond kunnen opgroeien voor de jonge inwoners en op tijd hulp bieden aan kwetsbare ouders. Door ouders vroegtijdig te kunnen ondersteunen of ontlasten wordt voorkomen dat problemen groter worden en intensievere hulp nodig is.
Er zijn verschillende preventieve projecten die op elkaar aansluiten. Deze projecten leveren naar verwachting een verdere bijdrage aan het voorkómen van groter worden van sociale problematiek op verschillende leefgebieden, waaronder inkomen en bestrijding armoede, gezond opgroeien en ouder worden, opvoeding en veiligheid. Ook organiseren we activiteiten zodat Wassenaar een dementievriendelijke gemeente wordt en blijft.

1.3 Georganiseerde activiteiten ter vermindering van de eenzaamheid
We leggen nadruk op preventie en gezondheid, zoals beweegactiviteiten, geheugenstimulatie bij ouderen en eenzaamheidsbestrijding.

1.4 Opgesteld advies over respijtzorg
Wassenaar kent een grote inzet van vrijwilligers, onder meer in de rol van mantelzorgers. Deze mantelzorgers willen we beter kunnen ondersteunen met de inzet van respijtzorg. We gaan onderzoeken hoe we die zorg optimaal kunnen vormgeven.

1.5 Extra inzet op het betrekken van nieuwe doelgroepen voor vrijwilligerswerk
We stimuleren een sterk verenigingsleven en koesteren de vrijwilligers. Hierbij laten we ons onder meer inspireren door het plan van de Vrijwilligers Centrale Wassenaar (VCW). We promoten en ondersteunen vrijwilligerswerk, en adviseren en ondersteunen de vrijwilligersorganisaties. Dit jaar wordt onder andere extra ingezet op het betrekken van nieuwe doelgroepen bij vrijwilligerswerk en het adviseren en ondersteunen van vrijwilligersorganisaties (stichtingen en verenigingen) bij het ontwikkelen van hun eigen vrijwilligersmanagement.

1.6 Opgesteld herzien minimabeleid
Versterking lokale implementatie Participatiewet, armoedebestrijding en re-integratie
In 2024 zal uitvoering worden gegeven aan het nieuwe beleidsplan Re-integratie en Participatie 'Opstap naar werk'. Het beleid richt zich op 3 pijlers:

  • Beperking van de (her)instroom in de bijstandsuitkering;
  • Duurzame uitstroom van de re-integratiegroep richting werk of studie;
  • Doorstroom van de participatiegroep.

De gemeente zet naast werkconsulenten ook participatieconsulenten, matchmakers en een leerwerkmakelaar in. Er gaat extra aandacht uit naar jongeren zonder startkwalificatie, inwoners van 55 jaar en ouder en inwoners met een verblijfstatus.

  • Bestrijding (energie-) armoede en voorkómen schulden

Vanuit het Sociaal Team Wassenaar biedt de gemeente ondersteuning aan de inwoners die dat echt nodig hebben. In het geval van armoedebestrijding gaat het dan onder andere over (aan-)vragen met betrekking tot inkomensondersteuning, (preventieve) schuldhulpverlening en bijzondere bijstand. Maar ook over ondersteuning bij het verlagen van de energielasten door verduurzaming en energiebesparende maatregelen.  
In 2024 vindt een evaluatie plaats van het huidige beleidsplan Schuldhulpverlening, en er wordt een start gemaakt met de aanscherping van dit plan. Daarnaast komt vanuit het Rijk extra geld voor preventieve schuldhulpverlening. De maatschappelijke partners gaan extra inzetten op vroegsignalering en voorkomen uithuiszettingen. Vroegsignalering is een wettelijke taak. De combinatie vroegsignalering en het voorkomen van uithuiszettingen versterkt elkaar bij het op tijd signaleren van (beginnende) schuldenproblematiek en voorkomt veel schulden- en psychosociale problematiek
In 2023 is gestart met de evaluatie van het huidige minimabeleid. Vervolgens wordt gestart met het beleidsontwikkelingsproces waarbij belanghebbenden actief worden betrokken, zoals maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van de doelgroep. Op basis van deze input wordt in 2024 een herzien beleidskader opgesteld dat rekening houdt met de specifieke behoeften van mensen met een laag inkomen en is gericht op het verbeteren van hun levensomstandigheden. Bij het herziene minimabeleid wordt aandacht besteed aan het voorkomen van de armoedeval en wordt ervoor gezorgd dat werk lonend is voor mensen met lage inkomens.

2.1 Het Sociaal Team Wassenaar is duidelijk vindbaar als spil in de Wassenaarse zorg
Het Sociaal Team Wassenaar (STW) blijft in ontwikkeling om een optimale dienstverlening aan de inwoners te kunnen bieden. Het STW biedt hulpzoekenden direct, of zo snel als mogelijk, de juiste ondersteuning op het juiste moment door de juiste ondersteuner.

In het STW zullen het adviseren, informeren, ondersteunen en hulp en/of zorg bieden op elkaar worden afgestemd. De dienstverlening en alle projecten rond preventie en collectieve voorzieningen worden vanuit de ambtelijke organisatie begeleid en jaarlijks beoordeeld op nut en noodzaak.
Het registratiesysteem van het STW levert de gemeente de benodigde informatie om de dienstverlening te kunnen verbeteren. Er is binnen het STW scherp aandacht voor het op- en afschalen van hulp; ook wordt de effectiviteit van de preventieve diensten binnen het STW steeds getoetst. Met verschillende vormen van communicatie wordt continue aandacht gecreëerd voor het Sociaal Team Wassenaar.

3.1 Gestart met het opstellen van breed gedragen jeugdbeleid
Jeugdbeleid wordt opgesteld, met aandacht voor inwonersparticipatie van jongeren en hun ouders, inclusief een plan voor Jeugdparticipatie.

In 2024 willen we in Wassenaar nog meer inzetten op het investeren en daarmee versterken van het preventieve, lokale veld. We gaan de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd implementeren. Deze maatregelen leggen het accent op het versterken van de lokale preventieve basis, waardoor inwoners snel en dichtbij huis de juiste hulp ontvangen en er minder zware hulp nodig is. In Wassenaar doen we dit binnen het Sociaal Team Wassenaar (STW), onder andere door de aansluiting met de praktijkondersteuners jeugd en door het bieden van jeugd- en gezinshulp vanuit het STW. De Wassenaarse jeugdigen en gezinnen met hulpvragen vinden een luisterend oor in het lokale veld. Er vindt lokaal uitgebreid onderzoek plaats naar de hulpvragen door de praktijkondersteuner jeugd vanuit het STW. Daarnaast wordt het STW versterkt met de expertise van een gedragswetenschapper.

Het risico van overschrijding van het jeugdhulpbudget is ook in 2024 aanwezig, niet alleen in Wassenaar, maar ook bij andere gemeenten in de regio. In vergelijking met andere gemeenten doen we het goed, de stijging van kosten gaat minder hard dan bij buurgemeenten. Dit inzicht draagt bij om vast te houden aan de ingezette koers, het versterken van het preventieve, lokale veld. Doel is om toe te werken naar stabilisering van de uitgaven.

Doel is tevens inzicht in de oorzaken van de kostenstijgingen van de tweedelijns jeugdhulp, waardoor we de jeugdhulp nog beter en effectiever kunnen toespitsen op de veranderende hulpvraag na corona.

In 2024 werken we verder aan de voorbereidingen van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, waarmee het aantal jeugdbeschermingsmaatregelen in aantal en duur moet afnemen. In Wassenaar bereiden de hulpverleners van het STW zich hierop voor door in veiligheidscasuïstiek tijdig op te trekken met jeugdbeschermers van de gecertificeerde instellingen. Dit doen zij aan de hand van de methodiek Beter Samenspel.

3.2 Evaluatie uitgevoerd naar pilot Jongerenwerk
In 2023-2024 loopt een pilot met Jongerenwerk waarbij jongeren elkaar 2x per week kunnen ontmoeten op een binnenlocatie aan de Dr. Mansveltkade. Na deze periode wordt geëvalueerd in welke mate dit aanbod aan de verwachtingen voldoet. Ook wordt onderzocht waar nog meer ontmoetingsplekken mogelijk zijn voor jongeren om tijd met elkaar door te brengen.

3.3 Voorlichting gegeven aan jongeren over de lokale democratie
De gemeente wil jongeren meer betrekken bij lokale besluitvorming. In 2024 wil de gemeente jongeren wegwijs maken in de lokale democratie en actief laten participeren binnen de gemeente.

3.4 Voorlichting gegeven aan jongeren over gezondheidsbevordering
Een belangrijke partner binnen het jeugdbeleid is het jongerenwerk. Deze partner werkt veel samen met de scholen binnen de gemeente, met de lokale partners, en ook met het Sociaal Team Wassenaar. Met deze samenwerking wordt ingezet op preventieve hulp en is er extra aandacht voor het verminderen van alcohol-, drugs- en tabaksgebruik onder jongeren. Om jongeren goed en vroegtijdig te kunnen bereiken, zetten we in op structurele activiteiten op school, op straat en op locatie. Zo kan - samen met de scholen - voorlichting gegeven worden over alcohol, drugs, mentale gezondheid, seksualiteit, voeding en sport.

4.1 Gestart met actualisatie subsidie- en inkoopbeleid maatschappelijke organisaties
In 2024 wordt begonnen met het actualiseren van het subsidiebeleid. De inwerkingtreding is voorzien per 1 januari 2026. Bij de actualisatie besteden we aandacht aan:

  • een zuivere lijn in het toekennen van subsidie dan wel inkoop;
  • zekerheid bieden waar mogelijk door meerjarige contracten;
  • de beste financieringsvorm voor gemeente en ketenpartners.

5.1 Een uitgewerkt actieplan op basis van adviesrapport lokale inclusieagenda
In Wassenaar willen we dat iedereen kan meedoen. We willen zoveel mogelijk gelijke kansen voor iedereen die deelneemt aan de samenleving, ongeacht leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, inkomen, culturele achtergrond, talenten en beperkingen. Zowel het adviesrapport lokale inclusieagenda alsmede interne suggesties en mogelijke nieuwe ideeën uit de samenleving, worden omgezet in acties, die vervolgens geprioriteerd, gepland en uitgevoerd worden

5.2 Toegang tot goed onderwijs voor iedereen
De gemeente Wassenaar wil dat alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, optimale ontwikkelkansen hebben. Hierbij willen wij sociale en taalachterstanden voorkomen. Ook richten wij ons op het terugdringen van schooluitval en schoolverzuim. Daarnaast het realiseren van NT-2 onderwijs voor statushouders en nieuwkomers. Het onderwijs heeft hierin een belangrijke rol. Belangrijke partners voor Wassenaar zijn de School Adviesdienst (SAD) en de samenwerkingsverbanden in de regio Leiden voor zowel primair als voortgezet onderwijs. Met deze partners werken we onder meer aan beleid op het gebied van passend onderwijs en onderwijsachterstanden. Binnen het beleidsterrein Onderwijs hebben we ambities op de volgende beleidsthema's:

  • Onderwijsachterstanden

In 2023 is het nieuwe beleidsplan Voor- en Vroegschoolse Educatie vastgesteld door de gemeenteraad. De belangrijkste doelen uit dit beleidsplan zijn het verhogen van het bereik van doelgroeppeuters en extra VE (voorschoolse educatie) plaatsen creëren in het dorp. Met het verhogen van het bereik van doelgroeppeuters naar 70% bedoelen we dan 70% van de peuters (leeftijd 2,4 t/m 4) met een risico op een onderwijsachterstand het volledige aantal wettelijke uren VE ontvangt.

  • Samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs

Het onderwijs is een belangrijke partner voor (preventieve) jeugdzorg. Om het welzijn van jongeren te verbeteren en voortijdig schoolverlaten terug te dringen, willen we de samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs verbeteren. Zo kunnen kinderen, tieners en hun ouders eerder de zorg geboden krijgen om grotere problemen te voorkomen. In 2024 zal het beleid op dit onderwerp verder vorm krijgen. Hierbij wordt ook aangesloten op regionaal beleid. Er wordt vanuit Haaglanden extra geïnvesteerd in de verbinding onderwijs-jeugdzorg. Zo wordt grensverkeer in kaart gebracht, een pilot opgestart met jeugdhulp op mbo-locaties en wordt groepsgerichte jeugdhulp op onderwijs onderzocht.

  • Onderwijs aan nieuwkomerskinderen

Momenteel ontvangen Oekraïense kinderen onderwijs in de taalklas. Aangezien deze kinderen daar zullen uitstromen en gaan deelnemen aan het reguliere onderwijs, en er in de regio een groot tekort is aan onderwijs voor nieuwkomerskinderen, willen we de taalklas ook openstellen voor kinderen van statushouders die in Wassenaar komen wonen. Het openstellen van de taalklas voor kinderen van statushouders is afhankelijk van de huisvesting van statushouders.
De huidige Taalklas is gehuisvest in de vm. Den Deijlschool. Dit gebouw zal met ingang van 1 augustus 2024 gesloopt worden.

  • Laaggeletterdheid terugdringen

Het is van cruciaal belang dat kinderen en volwassenen goed kunnen lezen en schrijven om deel te nemen aan de samenleving. Hiervoor werkt Wassenaar samen met andere gemeenten binnen de regio Zuid-Holland Centraal aan het regionaal actieplan Laaggeletterdheid (WEB) 2023. Op dit moment hebben we weinig zicht op wie de doelgroep laaggeletterden precies is (jong, oud, Nederlands als moedertaal of niet). In 2024 wordt een nieuwe landelijke monitor laaggeletterdheid verwacht. Aan de hand van deze monitor zullen we ons aanbod beter kunnen afstemmen op de doelgroep. Het bereik wordt vanaf Q3 van 2023 binnen het regionale samenwerkingsverband gemonitord. Gedurende 2024 zal de monitor van het bereik worden verbeterd. In 2024 wordt er binnen de regio verder gewerkt aan een passend aanbod voor alle doelgroepen en een groter bereik van laaggeletterden. Lokaal is de bibliotheek de voornaamste partner om laaggeletterdheid tegen te gaan, o.a. door taaltrajecten en een taalspreekuur.

5.3 Gestart met participatief opstellen ouderenbeleid
We gaan in 2024 alle relevante elementen zoals dementie, mantelzorg en respijtzorg, maar ook wonen e.d. meenemen in een overall ouderenbeleid. Hiervoor passen we inwonersparticipatie toe.

5.4 Bijdrage geleverd aan de woonzorgvisie en woonvormen bijzondere doelgroepen
Als onderdeel van de te ontwikkelen 'Woonzorgvisie' wordt onderzocht welke woonvormen het meest passend zijn voor de verschillende doelgroepen. De definiëring van de verschillende doelgroepen (zoals bijvoorbeeld de ouderen) worden meegenomen in de woonzorgvisie. Ook wordt aandacht besteed aan begeleiding en dagbesteding, ondersteuning om de mantelzorger tijdelijk te ontlasten, een plaats in een beschermde woonomgeving voor mensen met een psychische stoornis en opvang in geval van huiselijk geweld en mensen die dakloos zijn.

6.1 Meer sport- en cultuurparticipatie door uitvoering van de Brede SPUK en het Sportakkoord II: Fit in Wassenaar
De rijksregeling voor het Sport- en Preventieakkoord loopt in 2023 af. Het rijk zet de regeling voort onder de noemer Sportakkoord II, als onderdeel van de ‘Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026’. De gezamenlijke ministeries en VNG/VSG zetten zich in om de komende jaren vraaggericht de toeleiding en begeleiding naar sport-, beweeg- en cultuuraanbod te versterken, zodat meer mensen actief betrokken raken bij en deelnemen aan sport, bewegen en cultuur en daarmee gezonder, actiever en fitter worden. De gemeente Wassenaar doet dit vanuit het nieuwe sportakkoord 'Fit in Wassenaar'. De gemeente krijgt hiervoor via de Brede Specifieke Uitkering (SPUK) vier jaar uitvoeringsbudget van het Rijk. In 2024 zetten de samenwerkende partijen in op het versterken van het fundament in de sport, een groter bereik van inwoners en het vergroten van de maatschappelijke waarde van sport.  

6.2 Gestart met realisatie lokaal sportplatform en digitaal sportloket
Een van de voorwaarden voor het ontvangen van rijksbudget voor het Sportakkoord is het realiseren van een lokaal sportplatform. In 2024 onderzoekt de gemeente (in samenspraak met het kernteam en de adviseur lokale sport) de mogelijkheid om een lokaal sportplatform in te richten. We streven naar een brede vertegenwoordiging van sport- en beweegaanbieders. Een platform brengt lokale sport- en beweegaanbieders samen met het oog op goede samenwerking, één aanspreekpunt voor en met de gemeente en belangenbehartiging.

Daarnaast is de projectleider van Fit in Wassenaar gestart met het opzetten van een digitaal platform waar sport- en beweegaanbieders terecht kunnen om hun aanbod zichtbaar te maken. Inwoners kunnen er terecht voor informatie en advies over sport & bewegen, gezond eten en vitaal leven. In 2024 wil de gemeente één loketfunctie voor clubondersteuning, informatie en advies uitbouwen. Het team van Fit in wassenaar werkt de website verder uit.

6.3 Coaches aangesteld voor deelname aan Brede regeling combinatiefuncties
Een onderdeel van de Brede Specifieke Uitkering is de Brede Regeling Combinatiefuncties. De regeling kent zes type functies, waarvan Wassenaar zich focust op die van club kadercoach, de buurtsportcoach, de beweegcoach en in mindere mate de combinatiefunctionaris onderwijs. Het is de bedoeling dat de functies onder meer een verbinding maken met het Sportakkoord 'Fit in Wassenaar'. De coaches dienen in 2024 aangesteld en werkzaam te zijn.    

6.4 Opgestelde Sportvisie Wassenaar
In 2023 heeft het college in het coalitieakkoord 'Samen voor Wassenaar, koersvast, open en betrokken' opgenomen dat er een nieuwe sportvisie komt. De gemeente laat in 2024 een nieuwe visie op sport en bewegen opstellen. De visie is waar mogelijk afgestemd met een aantal regelingen in het plan van aanpak voor de Brede Specifieke Uitkering. Vanaf 2025 voert de gemeente gefaseerd de opgaven uit.

6.5 Opgesteld uitvoeringsprogramma cultuurnota
Het Uitvoeringsprogramma Cultuurnota Wassenaar 2021 – 2024 loopt in 2024 af. In 2024 wordt daarom een nieuw Uitvoeringsprogramma Cultuurnota Wassenaar opgesteld voor de periode van 2025-2028.

7. Inzet gepleegd op voldoende huisartsenzorg in Wassenaar
Het initiatief van de Wassenaarse huisartsen om een gezondheidscentrum te vestigen in en om de voormalige Sint Jozefkerk bezien we vanuit een positieve grondhouding. We onderzoeken hoe deze ontwikkeling zo spoedig mogelijk doorgang kan vinden.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2023 13:11:34 met de export van 09/28/2023 17:15:32