Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
Belangrijkste resultaten 2024 |
---|
2.1 VNG-trainees zijn ingezet voor de organisatie 3.1 Paspoortpiek goed doorgekomen 4.1 Kostendekkende huren zijn ingevoerd 5.1 Renovatie en restauratie Rijksmonument De Paauw tot een bestuurscentrum aanbesteed 6.1 Cementrustieke bruggen in het landgoed De Paauw zijn hersteld en er is gestart met 7.1 Nota Internationale Wassenaarders is uitgewerkt |
Toelichting
2.1 VNG-trainees zijn ingezet voor de organisatie
In het aantrekken en ontwikkelen van jong talent en het binnenhalen van toekomstige (vaste) werknemers werkt de gemeente Wassenaar samen met het Traineeprogramma van de VNG. Door middel van detachering werken jonge ambitieuze ambtenaren voor zes maanden aan projecten en opgaven binnen onze organisatie. Zo leren zij de gemeente Wassenaar kennen en fungeren zij daarna als ambassadeurs voor de ambtelijke organisatie.
2.2 De werkzaamheden voor het sociaal domein worden door Wassenaar zelfstandig opgepakt
In 2023 heeft Voorschoten de dienstverleningsovereenkomst (DVO) Sociaal Domein opgezegd. De werkzaamheden voor het Sociaal Domein zullen in de loop van 2024 door Wassenaar zelfstandig worden opgepakt.
2.3 Plan van Aanpak bestuurscultuur is opgesteld
Naar aanleiding van het rapport van Berenschot naar de Wassenaarse bestuurscultuur zijn middelen beschikbaar gesteld om een programma voor de organisatie te ontwikkelen.
3.1 Paspoortpiek goed doorgekomen
De komende jaren is er voor het team burgerzaken veel werk aan de winkel. Er wordt een enorme stijging verwacht van het aantal mensen dat hun reisdocument komt vernieuwen. Inwoners ontvangen een brief wanneer hun paspoort verloopt. Dit gebeurt door een koppeling van deze brief aan gegevens uit de BRP. Hieruit blijkt dat in sommige maanden volgend jaar de uitvraag bijna vervijfvoudigd. Uit de praktijk blijkt dat er daarnaast nog minstens 100 extra reisdocumenten worden uitgegeven. Op basis van de extra inkomsten die dit genereert (voorzichtige schatting) zullen extra medewerkers worden toegevoegd aan het team om te zorgen dat de wachttijden niet te lang worden en een efficiënte dienstverlening kan worden gewaarborgd.
3.2 Dienstverlening doorontwikkeld
Naast dat er een kanaalstrategie is ontwikkeld voor de sociale media kanalen, die verder wordt geïmplementeerd, zal in de visie op dienstverlening ook worden ingegaan op de andere kanalen zoals website/productencatalogus, telefonisch contact en afspraken aan de balie. Hierbij is het uitgangspunt “klik, bel, kom” nog steeds van toepassing. De digitale dienstverlening krijgt aandacht. In 2024 kunnen we ook op basis van de uitkomsten van structureel klanttevredenheidsonderzoek zorgen voor goede ervaringen voor inwoners op die producten en diensten waar de behoefte het grootst is.
In navolging van het bereikbaarheidsonderzoek uit 2022 is in 2023 weer onderzoek verricht. Er is een stijgende lijn te zien die we verder willen doorzetten op basis van de uitkomsten. Hier sluit ook een ontwikkeltraject voor de medewerkers bij aan waarin gastheerschap centraal staat. Het is belangrijk dat organisatiebreed de dienstverlening nog meer op één komt te staan.
Gemeentelijke communicatie is gericht op het informeren van onze inwoners, instellingen en ondernemers en is ondersteunend aan het verwerven van maatschappelijk draagvlak. In verbinding staan met de samenleving betekent ook dat we als gemeente activiteiten en projecten voor de gemeenschap communicatief en toegankelijk uitdragen.
3.3 Dienstverlening aangepast aan de Omgevingswet
Deze wet heeft ook effecten op de vragen die gesteld gaan worden aan de receptie en aan de telefoon. We zullen dit goed monitoren om te zorgen dat deze vragen goed terecht komen en wanneer dit mogelijk is voor beantwoording in de eerste lijn zorgen.
4.1 Kostendekkende huren zijn ingevoerd
Het gemeentelijk vastgoed, panden en gronden, kostendekkend en marktconform verhuren is een grote opgave. De raad heeft hiervoor in 2022 middelen ter beschikking gesteld. In 2023 wordt er gewerkt aan het in kaart brengen van de kostprijs dekkende huur van commercieel verhuurd vastgoed.
4.2 Beheersysteem vastgoed en gronden aangekocht
Om het inzicht in ons vastgoed, zowel panden als gronden, te vergroten, wordt een goed beheersysteem aangeschaft. Beoogd wordt daarmee dat de verhuur, contracten en het beheer beter kunnen worden gemanaged.
4.3 Opgesteld vastgoed- en accommodatiebeleid
Met het vaststellen van vastgoed- en accommodatiebeleid legt de raad haar kaders vast voor een hoeveelheid van uitvoerende taken op het gebied van het gemeentelijk vastgoed. Verhuur, verkoop, opstellen en bijstellen beheer- en onderhoudsplannen, verduurzamen etc. moeten zich baseren op de visie op het gemeentelijk vastgoed. Dit kader is dus van groot belang om deze gericht voor te bereiden en uit te voeren.
4.4 Vergaande verkoop van gemeentelijk vastgoed uitgevoerd
Het aantal woningen in bezit van de gemeente neemt de laatste jaren geleidelijk af. Zodra de huur wordt opgezegd, wordt de woning verkocht. De verkoop loopt via een wensen en bedenkingenprocedure via de gemeenteraad.
4.5 Verduurzaming integreren in beheerplan vastgoed
Er zijn de afgelopen periode verduurzamingsmaatregelen genomen bij een aantal panden. In 2023 en 2024 zullen investeringen een vervolg krijgen om te voldoen aan wettelijke kaders en energieverbruik terug te dringen. In het op te stellen vastgoedbeleid zal gewerkt worden aan een passende set van verduurzamingsmaatregelen die aansluiten bij het beheerplan voor het vastgoed, conform uitgangspunten coalitieakkoord, waarbij onderhoud en verduurzaming hand in hand kunnen gaan.
5.1, 5.2 en 6.1 zie Projecten
7.1 Nota internationale Wassenaarders
Het aantal internationals in Nederland neemt jaarlijks sterk toe; zo ook in de gemeente Wassenaar. De gemeente heeft een grote internationale gemeenschap: in 2022 had 38 procent van de Wassenaarse gemeenschap een internationale migratieachtergrond. Dat zorgt voor kansen: het zorgt voor kennisdeling, economische voordelen en verjonging in een vergrijzende gemeenschap. Tegelijkertijd brengt de aanwezigheid van deze groep ook een aantal uitdagingen met zich mee op het gebied van bijvoorbeeld leefbaarheid en sociale cohesie. Voorafgaand aan het opstellen van het beleidsplan is het belangrijk om objectieve en feitelijke basisinformatie te verkrijgen over de populatie internationals in Wassenaar. Om wat voor aantallen internationals gaat het, hoe heeft dit zich in de loop der jaren ontwikkeld en wat zijn de kenmerken van deze doelgroep? Dit onderzoek heeft in 2023 plaatsgevonden. In de Nota Internationale Wassenaarders wordt beschreven hoe internationals betrokken zijn in de Wassenaarse samenleving. Een vervolgstap om een nieuw en aansluitend beleidsplan op te stellen dat zich focust op het verhogen van de mate waarin internationals betrokken worden in de samenleving. Om dit ambtelijk te borgen wordt een kwartiermaker aangesteld.