P5 Natuur, klimaat en Mobiliteit

Belangrijkste resultaten

Wat gaan we daarvoor doen ?

Belangrijkste resultaten 2024

1.1 Gestart met herstellen en bevorderen van de kwaliteit en leefbaarheid van de historische buitenplaatsen
1.2 Geëvalueerde en geactualiseerde groen- en watervisie

2.1 Uitvoering gegeven aan programma Beheervisie

3.1 De revitalisering van het centrum is in uitvoering en er is overeenstemming tussen gemeente
     en partners
3.2 Gerealiseerde openbare rolstoeltoegankelijke wc-units in het centrum en Meijendel

4.1 Strandplan voor De Wassenaarse Slag

5.1 Opgesteld wegencategoriseringsplan
5.2 Verdere uitvoering gegeven aan het herziene realisatieplan verkeer
5.3 Fietsverkeer gestimuleerd en fietsveiligheid bij scholen en sportverenigingen bevorderd
5.4 Inzet gepleegd op afwaarderen van de N441
5.5 Opgesteld nieuw parkeerbeleid
5.6 Ingezet hebben op een combinatie van leefbaarheid en mobiliteit Rijksstraatweg N44
5.7 Overlast van vliegverkeer te Wassenaar is gemonitord en bekend gemaakt bij het bevoegd gezag

6.1 Opgeleverde klimaatstresstest
6.2 Isolatieplan uitgevoerd voor de tweede tranche buurten en van de subsidieregeling woningverbetering
     NIP
6.3 Onderzoek gedaan naar warmte-alternatieven
6.4 De Wassenaarse Energiecorporatie realiseert mede door het faciliteren van de gemeente 1 opwekkingsproject per jaar

7.1 Plan om restafval te reduceren
7.2 Communicatiecampagne gevoerd voor verbeteren gescheiden afval inzamelen
7.3 Afvalinzameling door middel van een zijbelading ingevoerd
7.4 Mogelijkheden onderzocht voor het verplaatsen van het afvalbrengstation

Toelichting

1.1 Gestart met herstellen en bevorderen van de kwaliteit en leefbaarheid van de historische buitenplaatsen
Als onderdeel van het project herstel van de landgoederen wordt in 2024 het parkherstel van 'Rust en Vreugd' voortgezet. Voor de in 2024 uit te voeren werkzaamheden, is een nieuwe subsidie aanvraag gedaan bij de Erfgoedlijn Landgoederen.
Als laatste van de parken wordt het herstel van het park 'De Wittenburg'  ter hand genomen.

1.2. Geëvalueerde en geactualiseerde groen- en watervisie
Voor het bereiken van de doelstellingen uit het coalitieakkoord als het gaat om het behouden en versterken van het groene en landelijke karakter, wordt in 2024 een actueel programma van de groen- en watervisie opgesteld. Daarin worden de actuele ontwikkelingen en wetgeving betrokken, zoals op het gebied van klimaat, biodiversiteit en natuur.

2.1 Uitvoering gegeven aan programma beheervisie
Na het vaststellen van de Beheervisie openbare ruimte in 2023 worden de onderliggende beheerplannen vastgesteld om de openbare ruimte naar niveau B te brengen en vervolgens uitgevoerd. Er ligt wel een uitdaging om het groot onderhoud van de parken in de landgoederenzone beter planmatig vorm te geven.

3.1 Revitalisering centrum is in uitvoering en er is overeenstemming tussen gemeente en partners
Zie verder bij projecten Versterking Dorpskern.

3.2 Gerealiseerde openbare rolstoeltoegankelijke wc-units in het Centrum en in Meijendel
De reeds geplaatste voorziening bij De Wassenaarse Slag wordt geëvalueerd. Bij een positief resultaat worden ook wc-units geplaatst in het Centrum en in Meijendel.

4.1 Strandplan voor de Wassenaarse Slag
In samenwerking met de ondernemers aan het strand en andere belanghebbenden stellen wij een plan op voor een duurzame toekomst van het strand.

5.1 Opgesteld wegencategoriseringsplan
We hebben de ambitie om bijna overal in de bebouwde kom de snelheid van 30 km/u te behouden of in te voeren. Een aantal gebied ontsluitende wegen  blijft 50 km/u. Eind 2023 hebben we het Wegencategoriseringsplan vastgesteld, waarin voor iedere weg is vastgelegd welke functie deze heeft. Op basis van dit plan worden de wegen de komende jaren heringericht.

5.2 Verder uitvoering gegeven aan het herziene realisatieplan verkeer
We geven verdere uitvoering aan het herziene realisatieplan verkeer. Een deel van de projecten uit het realisatieplan is in uitvoering, zoals het verbeteren van de fietsveiligheid en het verbeteren van de verkeersafwikkeling van en rond de N44. Welke projecten in 2024 worden uitgevoerd bepalen we in een nog op te stellen uitvoeringsprogramma.

5.3 Fietsverkeer gestimuleerd en fietsveiligheid bij scholen en sportverenigingen bevorderd
We stimuleren fietsverkeer en bevorderen fietsveiligheid bij scholen en sportverenigingen, bijvoorbeeld door schoolzones of schoolstraten te realiseren. Ook bij de herinrichting van wegen zorgen we er voor dat het aantrekkelijk is om de fiets te gebruiken. Daarnaast stimuleren we scholen mee te doen aan verkeerseducatieprogramma's zoals School-op-Seef.

5.4 Inzet gepleegd op afwaarderen van de N441
Uit kentekenonderzoek blijkt dat het aandeel doorgaand verkeer door Wassenaar relatief hoog is, zeker rond de spitsuren. Door de N441 af te waarderen kunnen we deze route minder aantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer. Dit moet worden gerealiseerd door hierover in gesprek te gaan met de provincie en Katwijk. Dit betekent wel dat de N441 in eigen beheer komt. Daarnaast blijven we in gesprek met de provincie en omliggende gemeenten om andere maatregelen te nemen om sluipverkeer tegen te gaan.

5.5 Opgesteld nieuw parkeerbeleid
Het parkeerbeleid is gedateerd. Dit leidt tot steeds meer knelpunten, bijvoorbeeld bij de realisatie van bouwplannen. We stellen daarom nieuw parkeerbeleid op. We zijn in 2023 gestart met het houden van parkeertellingen, zowel voor de auto als de fiets. In 2024 stellen we het parkeerbeleid vast.

5.6 Ingezet hebben op een combinatie van leefbaarheid en mobiliteit Rijksstraatweg N44
Dagelijks rijden er meer dan 60.000 auto’s over de Rijksstraatweg. Door de opening van de Rijnlandroute zullen de verkeersintensiteiten waarschijnlijk verminderen, al zal het uitstel van de verbreding van de A4 het effect wellicht verminderen. Door nieuwe software te plaatsen bij de verkeerslichtinstallaties op de N44 kunnen we de verkeersafwikkeling in de dorp verbeteren. Daarnaast wordt samen met de MRDH onderzocht welke no-regret maatregelen genomen kunnen worden, zoals het realiseren van mobiliteitsmanagement. We gaan verder inzetten op de combinatie leefbaarheid en mobiliteit, het inpassen van elektrisch hoogwaardig OV en we streven naar een fysieke verbinding tussen de landgoederen aan weerszijden van de Rijksstraatweg.

5.7 Overlast van vliegverkeer te Wassenaar is gemonitord en bekend gemaakt bij het bevoegd gezag
Geluidhinder vraagt extra aandacht vanuit de Wassenaarse bevolking. Met enige regelmaat zijn er in dit kader vragen en meldingen over laagvliegende vliegtuigen. Om de ervaren hinder te voorkomen wordt op verschillende manieren geacteerd. Een ervan is zorgdragen dat het bevoegd gezag kennis heeft van de meldingen.

6.1 Klimaatstresstest opgeleverd
De klimaatstresstest wordt in 2024 opgeleverd, waarna er nog vervolgstappen moeten worden genomen zoals het opstellen van een uitvoeringsagenda voor de klimaatadaptatie.

6.2 /6.4 Lokale Energiestrategie verder uitgevoerd
Zie Projecten.

7.1 Plan om restafval te reduceren
Uit de sorteeranalyse van mei 2023 blijkt dat er nog 32% Groente, Fruit- en Tuinafval (GFT) in het restafval zit. Dit komt neer op een reductiemogelijkheid van restafval van ongeveer 70 kg per inwoner per jaar. In 2024 zal er een plan worden geschreven om dit aandeel GFT in het restafval te reduceren. Daarbij dient ook de kwaliteit van het GFT gewaarborgd te worden.

7.2 Communicatiecampagne gevoerd voor verbeteren gescheiden afval inzamelen
Middels een communicatiecampagne in samenwerking met Avalex zal de inwoner geattendeerd worden op de landelijke afvaldoelstellingen, het verbeteren van het scheiden van restafval en het stimuleren van kwalitatief gescheiden grondstoffen.

7.3 Afvalinzameling door middel van zijbelading ingevoerd
Op dit moment loopt het project invoering zijbelading waarbij de doelstelling is dat de gemeente per half 2024 volledig (met uitzondering van ongeschikte locaties) overgaat op afvalinzameling middels zijbelading. Hierbij worden de minicontainers via een mechanische arm opgetild en geleegd waarbij kleine veranderingen in aanbiedlocaties benodigd zijn.

7.4 Mogelijkheden onderzocht voor verplaatsen van het afvalbrengstation
Maakt onderdeel uit van verplaatsing gemeentewerf. Voor de milieustraat zal gekeken worden of deze op een andere locatie her huisvest zou kunnen worden. Zie programma 3 'Ontwikkeling nieuwe gemeentewerf en milieustraat'.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2023 13:11:34 met de export van 09/28/2023 17:15:32