P4 Fysieke leefomgeving

Belangrijkste resultaten

Wat gaan we daarvoor doen ?

Belangrijkste resultaten 2024

1.1 Opgestelde Regionale en Lokale Woonzorgvisies
1.2 Opgestelde Regionale Huisvestingsverordening
1.3 Opgestelde en ondertekende jaarschijf prestatieafspraken 2025
1.4 Geactualiseerde woningmarktmonitor
1.5 Uitgangspunten woondoelgroepen en zelfbewoningsplicht geformuleerd en verankerd in beleid
1.6 Opgesteld plan voor de uitbreiding van de woonwagenlocaties
1.7 Een omgevingsvergunning voor de sloop- en nieuwbouw voor de herstructureren Oostdorp
     (plan Woningbouwvereniging St. Willibrordus)
1.8 Opgesteld Bestemmingsplan en Beeldkwaliteitsplan voor de ANWB-locatie
1.9 Opgesteld ruimtelijk plan voor de herontwikkeling van de vm. Den Deijlschool
1.10 Opgesteld ruimtelijk plan voor de realisatie van een nieuwe gemeentewerf
1.11 Opgesteld ruimtelijk plan voor de realisatie van een Multifunctioneel Complex en woningbouw
      in Kerkehout
1.12 Opgesteld ruimtelijk plan om de ontwikkeling van een school ter vervanging van de Sint Jozefschool
       en Sint Jan Baptistschool mogelijk te maken

2.1 1e proeve Omgevingsvisie is gereed en besproken met de gemeenteraad
2.2 Opgestelde gebiedsuitwerking Noordrand-Groene Zone
2.3 Opgestelde gebiedsuitwerking Zuidrand
2.4 Gestart met het uitvoeren van het project Toekomstbestendig Cultuurlandschap uit
     het Meerjarenprogramma 2.0. DHW 2023-2027
2.5 Een positie ingenomen als strategisch partner binnen het Nationaal Park Hollandse duinen
2.6 Het vervullen van rol als adviseur en ambassadeur van het thema groen-blauw binnen de Haagse Regio
2.7 Het Wassenaars belang binnen het fysieke domein vertegenwoordigen in de regionale
     samenwerkingsverbanden als het DHW, het NPHD en de Haagse Regio, als het gaat om het behoud en
     de versterking van het groene, landelijke karakter van Wassenaar

3.1 Advies geboden aan scholen om ze te helpen hun gebouw te verduurzamen

4.1 Geactualiseerde erfgoedvisie-en programma opgesteld
4.2 Programma stimulering instandhouding en verduurzaming monumenten opgesteld en gestart

5.1 Erfgoed maakt integraal deel uit van het vast te stellen handhavingsuitvoeringsprogramma

6.1 Verbeterplan voor uitvoering van beleid voor zonnepanelen binnen het beschermd dorpsgezicht en op-en bij monumenten

7.1 Toekomstbestendig beheer en gebruik van erfgoed

Toelichting

1.1 Opgestelde Regionale Woonzorgvisie en Lokale Woonzorgvisie
De Regionale Woonzorgvisie wordt in het 1e kwartaal van 2024 ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Hierover vindt zowel ambtelijk als bestuurlijk samenwerking en afstemming plaats binnen de regio Haaglanden. De mogelijkheden van Wassenaar op het gebied van Wonen en Zorg worden in de regionale overleggen ingebracht.
In het 4e kwartaal van 2024 wordt een start gemaakt met het schrijven van de Lokale Woonzorgvisie. Knowhow over de lokale Wassenaarse situatie heeft in 2024 zijn beslag gekregen in de Regionale Woonzorgvisie. Tegelijkertijd is de vaststelling van de Regionale Woonzorgvisie een kader voor de Lokale Woonzorgvisie.

1.2 Opgestelde Regionale Huisvestingsverordening
In de maandelijkse regionale overleggen tussen de 9 gemeenten in Haaglanden, is de Huisvestingsverordening 2025 een vast agendapunt. Bijstelling is nodig naar aanleiding van de nieuwe Huisvestingswet ingaande januari 2024. Tevens wordt voor de verdere toekomst (2027) regionaal meegedacht over een mogelijke grotere aanpassing van het woonruimte-verdeelsysteem vanuit de gedacht dat woningzoekenden die dringend een woning nodig hebben, eerder geholpen kunnen worden.

1.3 Opgestelde en ondertekende Jaarschijf prestatieafspraken 2025
In het najaar 2024 vinden zowel ambtelijk als bestuurlijk overleggen plaats met de corporaties en hun huurders om in december 2024 de Jaarschijf 2025 te kunnen ondertekenen. Hiermee worden de afspraken met de corporaties voor 2025 vastgelegd.

1.4 Geactualiseerde woningmarktmonitor
De woningmarktmonitor zal worden geactualiseerd en afgestemd op grond van kaders en criteria die zijn opgenomen in de Lokale Woonvisie.

1.5 Uitgangspunten woondoelgroepen en zelfbewoningsplicht geformuleerd en verankerd in beleid
Eind 2023 is nagedacht over de in te brengen uitgangspunten die in een doelgroepenverordening kunnen worden opgenomen, zodat deze een plaats krijgen in het nieuwe Omgevingsvisie en -plan. In 2024 wordt erop toegezien dat dit conform wordt uitgevoerd. Bij nieuwe woningbouwprojecten wordt in kaart gebracht of een zelfbewoningsplicht wordt opgelegd bij uitgifte gemeentegrond voor betaalbare koopwoningen.

1.8 / 1.12 zie projecten

2.1 Eerste versie Omgevingsvisie is gereed en besproken met de gemeenteraad
In mei 2023 is begonnen met het proces om te komen tot een omgevingsvisie. De raad is hierover in informatiebrief 041 (spoorboekje omgevingswet mei 2023) geïnformeerd. De eerste stap is dat er een Omgevingsvisie wordt opgesteld op basis van bestaand beleid. In de omgevingsvisie worden de gebiedsuitwerkingen Groene Zone en zuidrand als bouwstenen meegenomen. Over deze versie gaat het college met de gemeenteraad in gesprek. In overleg met de gemeenteraad wordt het vervolgtraject bepaald. Het college zal hiervoor een voorstel doen. Afhankelijk hiervan kan besluitvorming over de omgevingsvisie mogelijk in 2024 plaatsvinden. In het geval van een uitgebreid vervolg op de eerste versie van de omgevingsvisie zal hiervoor additioneel budget nodig zijn.

2.2 Opgestelde gebiedsuitwerking noordrand Groene Zone
In 2023 wordt een gebiedsuitwerking Noordrand Groene Zone uitgewerkt op basis van de Structuurvisie. Deze wordt vertaald in een uitvoeringsprogramma. Hierbij gaat het om de aanleg van recreatieve voorzieningen, de ontwikkeling van natuur, het aanpassen van watersystemen, behoud van de landbouw, etc. Ook zijn er diverse particuliere initiatieven in het gebied die vragen om begeleiding. Voor de Groene Zone worden verschillende programma's opgezet, waar initiatieven (overheid en burgers) samenkomen. De provincie, het RVB, het waterschap en Dunea geven aan te willen aanhaken bij deze programma's, aangezien zij langs die weg ook een deel van hun doelen kunnen realiseren. Ten behoeve van deze programma's is het nodig dat de huidige bezetting voor de Groene Zone beschikbaar blijft (programmaleider, ontwerper, communicatie, ondersteuning).

2.3 Opgestelde gebiedsuitwerking zuidrand Wassenaar
In het laatste kwartaal van 2023 wordt gestart met de gebiedsuitwerking voor de Zuidrand van Wassenaar, op basis van de Structuurvisie. In dit gebied spelen diverse vraagstukken zoals Duindigt, verkeer, toerisme, natuur en drinkwater. De gebiedsuitwerking wordt in dezelfde lijn opgesteld als de gebiedsuitwerking voor de Noordrand Groene Zone. De verwachting is dat de gebiedsuitwerking in de 2e helft van 2024 afgerond kan worden. Mogelijk is additioneel budget nodig voor het opstellen hiervan.

2.4/2.7 Duin Horst en Weide/ Nationaal Park Hollandse Duinen/Regio (Ruimtelijke Puzzel)
De gebiedsidentiteit van Wassenaar als een groene, landelijke gemeente staat in toenemende mate onder druk. De geleidelijke verdichting van het landelijk gebied met daarbij de landelijk grootschalige behoefte aan woningbouw en het leveren van een bijdrage aan de energietransitie, staat steeds vaker op gespannen voet met de rol die nu wordt vervuld als het gaat om het bieden van een gezonde en aantrekkelijke groene leefomgeving binnen de stedelijke regio van de Randstad.
Bij de uitwerking van de Ruimtelijke Puzzel is afgesproken dat gemeenten van de Haagse Regio adviezen en middelen bundelen en begeleiding inkopen voor het behalen van gemeentegrensoverschrijdende ambities. Wassenaar is daarbij trekker van het thema water en kust, en het belang van groen en blauw in de regio (zoetwatervoorziening, kustverdediging). Deelname aan de Ruimtelijke puzzel vraagt  een structurele bijdrage van € 15.000. Daarnaast is voor gewenste intensivering van de samenwerking binnen het Nationaal Park Hollandse duinen, Duin Horst en Weide, het noodzakelijk de rol van operationeel partner om te zetten naar die van strategisch partner. Hier wordt door het NP Hollandse Duinen een structurele bijdrage van € 20.000 gevraagd .
Om deze ruimtelijke, veel grensoverschrijdende belangen en toegenomen landelijke opgaven binnen het fysieke domein, beter vorm en inhoud te geven, is uitbreiding van formatie nodig met een budget van € 50.000 (Zie bestuur en middelen). Naast de eerder genoemde inzet wordt in 2024 prioriteit gegeven aan de afronding van het DHW-project Toekomstbestendig Cultuurlandschap.

3.1 Advies geboden aan scholen om ze te helpen met de verduurzaming van hun gebouw
Er is een start gemaakt met de herijking van het IHP. In het IHP wordt voor de scholen onderzocht wat de kosten zijn van Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG) en Energie Neutrale Gebouwen (ENG)
In het vorige IHP zijn de varianten al meegenomen, maar die moeten wel op basis van een reële kostenberekening worden aangepast. Wettelijk behoeven de scholen conform het huidige bouwbesluit alleen maar BENG gebouwd te worden. ENG betekent een extra investering.

4.1 / 7.1 Cultureel erfgoed
Op basis van de evaluatie van de Erfgoedvisie zal begin 2024 een geactualiseerd programma worden opgesteld om als bouwsteen te benutten bij Omgevingsvisie. Hierbij wordt aangesloten bij de ambities uit het Coalitieakkoord. Vanuit het doel de kwaliteiten van het beschermd dorpsgezicht te koesteren, en tegelijk een actieve bijdrage te leveren aan de energietransitie, wordt begin 2024 het eind 2022 in werking getreden beleid voor zonnepanelen binnen het beschermd dorpsgezicht geëvalueerd. Vanuit het zoeken naar een verantwoorde balans tussen duurzaamheid en historische ruimtelijke kwaliteiten is het doel te komen tot verbeterpunten; dit gaat deel uitmaken van het verduurzamingsplan erfgoed.  Tegelijkertijd wordt uitvoering gegeven aan het programma Stimulering instandhouding en verduurzaming monumenten.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2023 13:11:34 met de export van 09/28/2023 17:15:32